Ads

Sekarang ni banyak sangat kedai makan kat Malaysia ni..Mana taknya, ada gerai, restoran, kafe sampailah ke food truck. Kan banyak persaingan tu, kadang-kadang nak makan pun tak tahu nak pilih mana!

Tu pun ada jugalah sesetengah orang merungut tak ada pelanggan datang sebab kena ‘santau’ atau ‘pakai barang’. Amenda? Tapi, 3 usahawan ni punya restoran lain macam beb, ilmu apa lah yang mereka pakai ni…Jom baca!

Kisah pertama Tuan Ridzuan ni best, korang kena baca! Dia ni femes dengan gelaran Iwan Mee Udang. Dari gelaran sendiri dah tahu kan dia ni jual apa? Tuan Iwan merupakan pemilik bagi Iwan Mee Udang Cafe yang femes di negeri belah Utara..

Tuan Iwan ni berniaga lama dah…Tapi masalahnya, bertahun-tahun dia berniaga tu dia mampu buat setakat RM74 je sehari. Padahal banyak menu di restoran dia tu, bukannya 1 je. Kenapa eh?

Sebenarnya dah lama dia follow Dr Azizan Osman dan RichWorks di Facebook, tapi disebabkan pemergian kedua orang tuanya berturut-turut menghalang dia untuk cari ilmu lagi…Apa korang buat kalau ada dalam situasi macam ni?

Dia cuba inisiatif lain..Nak tahu apa? Tuan Iwan hanya tonton video-video Dr Azizan Osman je makin bisnes dia naik sampai RM2000 sehari! Walaupun jualannya meningkat, banyak lagi struggle yang dia sendiri lalui..

Sebabkan komited, dia bangkit semula dengan hadir ke program RichWorks untuk buat perubahan pada bisnes dan hidupnya. Alhamdulillah, semuanya memadai bila jualan dia hingga tahun niSiapa kat sini suka makan kambing bakar? Bukan nak cite pasal kambing bakar tapi saudagar kambing bakar..Kisah kedua ni pula tentang pemilik Saudagar Kambing Bakar yang femes di Shah Alam.

Dulu, Tuan Amirul Fikri ni kerja maintainance di airport je dengan gaji kurang RM2000. Kalau gaji sebanyak tu memang cukup-cukup makan je, takkan cukup nak bagi untuk adik beradik yang lain atau ibu ayah sendiri.

Sebagai anak sulung, dia rasa keadaan ni memaksa dia untuk cari cara lain untuk cari duit. Akuinya Tuan Amirul sendiri, dia tak pernah terfikir pun nak buka restoran sendiri. Setakat nak bertahan untuk setahun je, kira boleh lah dari tak dapat duit langsung…

Walaupun dia terlalu struggle nak berniaga, dia lega sebab sentiasa dapat support dari keluarganya sendiri..Dengan tonton video Dr Azizan Osman je, dia dapat serba sedikit ilmu dalam berbisnes.

Syukur dipermudahkan jalan, Tuan Amirul mula melangkahkan kaki ke program RichWorks selepas beberapa lama asyik tonton video je…Dari situ bisnesnya mula ada peningkatan sampailah sekarang jualannya cecah RM500,000 lebih setakat bulan Jun ni je!

Kisah ketiga ni lagi best, korang baca sampai habis ye. Bayangkan, Puan Noorul Aini Ayub Khan ni ada kelulusan kulinari dari Amerika Syarikat dan pernah bekerja di sebuah restoran terbaik di Boston.

Satu hari tu dia terpaksa pulang ke Malaysia atas sebab masalah keluarga yang perlu diselesaikan..Apa yang mengejutkan, sampai je di Malaysia dia diminta menguruskan restoran milik keluarganya. Amenda? Dia tak minat pun sebenarnya…

Bisnes keluarganya ni besar tau, ada sampai 30 cawangan dari Johor sampailah ke Pulau Pinang. Tapi satu je silapnya, sebab tak ada ilmu – Puan Aini dan keluarga dikhianati segelintir orang yang kononnya ‘nak bimbing’ bisnes ni untuk berkembang…

Lepas hadir ke program RichWorks kali pertama, dia tengok sendiri kejayaan #AnakDidikDrAzizan yang masing-masing dah berjaya dalam bisnes. Puan Aini terus rasa yakin, Dr Azizan Osman ni lah mentor yang tepat untuknya.

Perlahan-lahan dia lihat bisnesnya bergerak ke landasan yang betul. Banyak yang dah diperbaiki. Kini Kumpulan Restoran & Katering Ayub Sdn Bhd semakin berkembang dan setakat tahun ni je dah capai jualan sebanyak RM1.1 juta. Hebat ke hebat?

Amenda santau-santau ni? Khurafat lah…Ilmu yang 3 tokey kedai ni bukan biasa-biasa. Walaupun persaingan restoran ni semakin banyak, mereka sendiri yakin tak ada yang mustahil bila dah ada ilmu dan mentor yang betul.

Berapa ramai kenalan, rakan atau keluarga anda yang berniaga tapi tak ada ilmu dan mentor yang betul? PM atau komenkan di bawah supaya team kami boleh bantu lebih lanjut, nak lagi senang klik www.NakUbahHidup.com

Anda nak hadir ke program Nak Ubah Hidup? Dapatkan peluang tajaan 2 tiket dengan setiap pembelian 1 tiket sebelum harga meningkat 1 Ogos ni..Bagitahu rakan-rakan yang lain sekali ye, boleh boleh?

#TeamRichWorks
#NakUbahHidup
#ResultMatters
#TakNakUbahHidupLagiKe

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>